طراحی اولیه گچبری مدرن تا طراحی حجم
طراحی اولیه گچبری مدرن تا طراحی حجم
طراحی اولیه گچبری مدرن برای اجرای انواع گچبری گل با یک دیگر متفاوت است و ما در ادامه تفاوت طرح های مختلف را برای شما عزیزان شرح میدهیم با ما همراه باشید
یکی از روزهای پرشور وحال کارگاهی یکی از هنرجویانم طرح گل رزی اورد و گفت این طرح
را انتقال داده ام روی بیس کار ولی الان نمیدونم چطور ملات گذاری کنم ؟
می خواهم مثل گل رز واقعی گلبرگها رو دونه دونه لمس کنم و….
نمیخوام مثل گل رز فلانی باشه که مثل یه تپه ملاته و فقط لبه گلبرگها رو ما حس می کنیم .
خبر به گوش فلانی رسید و خیلی دلخور اومد سراغ من که چرا به من اینحوری یاد دادی مگه این کار اشتباهه؟؟منم میخوام برش دارم و اینجور که یاد سلماز میدی به منم یاد بده و…...
لازم شد توضیحاتی برای هنرجویان بدم تا اطلاعاتشون رو در زمینه طراحی حجم بالا ببرند.
گفتم همون توضیحات رو در قالب یه مقاله کوتاه داخل سایت هم بزارم که بسیار کارآمد خواهد بود .
حجم سازی و نقش برجسته در گچبری مدرن گرچه در مبحث جدا اما به یکدیگر گره خورده اند و ما باید بتوانیم دو تکنیک را درهم تلفیق کرده اجرا نماییم
تصویر شماره یک در واقع نمونه ای از کار حجم سازیست که به صورت سه بعدی قابل لمس است.
اما تصویر شماره دو نمونه ای از نقش برجسته است .
ارزش هرکدام در جای خود ستودنیست و جهت انتخاب هرکدام عوامل مختلفی تاثیر گذارند
مثل:
✍ ارزش سوژه در ترکیب بندی کل تابلو
✍دوری و نزدیکی طبق پرسپکتیو
✍تکنیک انتخابی کل تابلو .گاهی کل کار به سبک نقش برجسته اجرا می گردد و گاهی تلفیقی از ایندو
امتیاز ویژه نقش برجسته در این مورد خودنمایی می کند
و ان اینکه
می توانیم کل تابلو را با تکنیک نقش برجسته اجرا کنیم و اصول پرسپکتیو ،ترکیب بندی و ….را هم داشته باشبم .
اما اگر کل تابلو را با تکنیک حجم سازی اجرا کنیم گرچه از لحاظ حجم سازی و درگیر کردن حس لامسه ستودنیست.
اما پرسپکتیو را باید حذف کنیم و کل ترکیب بندی کار حالت کاردستی و مجسمه پیدا می کند.
و هیچ نقطه افقی نیست تا نگاه مخاطب را به سمت خود بکشد
پس لازم است ارزش هرکدام را دانسته و براساس نیاز انتخاب کنیم تا بهترین و هندمندانه ترین نتیجه را بگیریم .
دیدگاهتان را بنویسید